יום חמישי, 31 ביולי 2014

אוצר מילים הוא אוצר - והנה דרך לנהל זאת


"Without grammar very little can be conveyed without vocabulary nothing can be conveyed."  David Wilkins

לכל חפץ, לכל רגש, לכל פעולה ישנה מילה. בנוסף, אוצר מילים הוא אינו רק אוסף של מילים בודדות, אוצר מילים הוא גם צירופי מילים, ביטויים וכדומה. לכן, חשיבותו של אוצר מילים הינו מובן מאליו,  ללא אוצר מילים לא נוכל לתקשר. ככל שאוצר המילים יהיה רחב יותר כך נוכל לתקשר בצורה יותר נכונה ושוטפת.

רכישת אוצר מילים יכולה להתרחש בכמה דרכים, דרך אחת היא למידה מקרית היא נעשית כאשר תלמידים לומדים אוצר מילים בצורה לא מודעת למשל מחשיפה מקרית לשירים, לסרטים וכדומה. דרך שנייה היא למידה מכוונת היא נעשית כאשר תלמידים לומדים אוצר מילים  בצורה מודעת ולמען מטרה.

כשאנו לומדים או מלמדים  אוצר מילים חדש עלינו לשים לב לשלושה דברים, שימוש (use), משמעות (meaning) וצורה (form). לימוד אוצר מילים בחטיבת ביניים  שונה מלימוד אוצר מילים בבית ספר יסודי. בעוד בבית ספר יסודי אנחנו נקדיש שיעורים שלמים להצגת ותרגול אוצר מילים, בחטיבת ביניים לא נוכל להקדיש את אותה כמות זמן. לכן ישנן אסטרטגיות שונות לרכישת אוצר מילים כמו מחברת אוצר מילים (vocabulary notebook).

ניהול מחברת אוצר מילים היא מעין מילון אישי של התלמיד. התלמיד כותב במחברת את אוצר המילים החדש ביחד עם המשמעות השימוש ושאר המידע שחשוב בידיעת אוצר מילים זה. במחקר של Walter & Bozkurt (2009) ניתן לראות את היעילות והתרומה של אסטרטגיה זו ברכישת אוצר מילים.
האפליקציה MyWordBook2 היא יישום אינטראקטיבי לניהול מחברת אוצר מילים, אפליקציה זו מאפשרת למידה ותרגול של אוצר מילים. לכל מילה ישנה כרטיסיה אשר כוללת, פירוש, תמונה, קול משפט לדוגמה ואפשרות להוסיף פירוש בשפת האם של התלמיד. ניתן גם לערוך מבחנים על אוצר מילים שנלמד. התלמיד יכול לבחור את כמות וסוג השאלות במבחן. היישום נותן חבילה של מילים לשלוש רמות שונות, הוספת חבילה של מילים כרוכה בתשלום. אך, היתרון המשמעותי של האפליקציה היא האפשרות להוסיף אוצר מילים חדש. כך התלמיד יוצר כרטיסיה חדשה לכל מילה, ביטוי, צירוף מילים וכדומה כרצונו עם תמונות, קול, פירוש וכל מידע נוסף שחשוב לידיעת אוצר המילים החדש. בנוסף, התלמיד  יכול לשתף את אוצר המילים שלו ברשתות החברתיות כמו Facebook  ולסכרן אותם  יחד עם אוצר המלים של חבריו. בסרטון הבא ניתן לראות הדגמה קצרה לאפליקציה.  

כתיבה: שרי דינטו- און, ביאן זועבי, פידא אבו פריח, תלמידות שנה ג' החוג לאנגלית

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה