יום שבת, 19 ביולי 2014

עיצוב התנהגות באמצעות Class Dojo App

אחת הגישות המרכזיות בפסיכולוגיה בנושא המשמעת הינה הגישה הביהביוריסטית (התנהגותית), הרואה את התנהגות התלמיד כמבוססת על הרגלים או על תגובות, אשר נקנו בתהליך של לימדה התנייתית על ידי היווצרות קשר בין גירויים או על ידי מתן חיזוקים. גישה זו עוסקת רק בהתנהגות הניתנת לצפייה ולתפיסה על ידי החושים. בעייתיות בהתנהגות נובעת מאי קניית הרגלים מתאימים או מהכחדתם. הדרך לשפר התנהגות או לעצבה תהיה על ידי בניית הרגלים רצויים והכחדת הבלתי רצויים באמצעות חיזוקים חיוביים שניתנים לתלמיד על ביצוע טוב או על התנהגות ראויה בכיתה וגם באמצעות חיזוקים שליליים (שמעוני והאחרים, 1996).
חיזוק חיובי על פי גישה זו, הוא גירוי שנתינתו לאחר ביצוע ההתנהגות מעלה את שכיחותה. הילד יהיה מעוניין בו, ולכן ההתנהגות המזכה אותו בחיזוק כזה תחזור אצלו שוב ושוב. אילו חיזוק שלילי על פי גישה זו, הוא מאורע שהילד מעוניין להימנע ממנו ואף מוכן להתנהג "בצורה נכונה" על מנת לצמצמו או להפסיקו. חיזוק שלילי הוא מאורע המגביר את הסיכוי שההתנהגות המפסיקה אותו תחזור בעתיד במצב דומה.
אחת האפליקציות שניתן בעזרתן לעצב התנהגויות של תלמידים הינה אפליקציית  Class Dojo . אפליקציה זו הינה כלי מצוין שמסייע למורים בכיתה לשפר את התנהגותם של התלמידים ביעילות ובקלות. כמו כן, מספקת להורים דיווחים על התנהלות ילדיהם בכיתה.

באתר class Dojo מוזכר שברוב הכיתות, יותר מ- 50% מזמן השיעור מבוזבז על עניין המשמעת וניהול כיתה, ולא על עיקר הלמידה. לכן אפליקציית Class Dojo שואפת לצמצם זאת במידה ניכרת, כך שמורים יוכלו לעסוק יותר בהוראה ובלמידה בזמן השיעור ופחות בעניין המשמעת בכיתה.
באתר זה מוזכרים יתרונות השימוש באפליקציה עבור המורים, התלמידים וההורים:
·         באמצעות Class Dojo המורה יכול להתמקד בפיתוח והעצמת התנהגויות חיוביות לטווח ארוך, על ידי מתן חיזוקים חיוביים ורישום משוב מידי בזמן אמת. כמו כן, ניתן בעזרתה גם לצמצם התנהגויות שליליות על ידי מתן חיזוקים שליליים. להלן סרטון המסביר כיצד משתמשים באפליקציה זו.
·         עיסוק התלמידים: האפליקציה מעסיקה את התלמידים וגורמת להם לסגל התנהגויות טובות במטרה לקבל יותר חיזוקים חיוביים. בעזרתה התלמיד יכול לעקוב אחר השתפרותו בכיתה, ולקבל משוב על התנהלותו בכיתה.
·         שיתוף אחרים בנתונים: Class Dojo מקלה לא רק על המורים אלא גם על ההורים. בלחיצה אחת המערכת מאפשרת למורה לשלוח דוחות התנהגות להורים המפרטים את התנהגותו של הילד בכיתה ביום מסוים, בשבוע או בתקופה ארוכה יותר של זמן. בדרך זו, ההורה יכול לעקוב אחר התנהלות בנו בבית הספר ולהיות מעודכן כל הזמן. כמו כן, בעזרתה המורה יכול לחלוק נתונים על הילד עם המנהל והצוות החינוכי של בית הספר.
·         חיסכון בזמן: האפליקציה חוסכת זמן רב למורה. אין צורך להזין ולרשום נתונים במהלך או בסוף כל שיעור. המערכת מרכזת ושומרת את הנתונים על ידי לחיצת כפתור.
·         האפליקציה היא חינמית ומומלצת בחום למורים מתחילים.
מאות אלפי מורים ברחבי העולם מעדיפים להשתמש באפליקציית  Class Dojo מדי יום כדי להבנות ולעודד התנהגויות טובות והרגלי למידה אצל תלמידיהם. לטענתם, השימוש באפליקציה יוצר סביבה לימודית חיונית בכיתה. להלן כמה דוגמאות לסיפורי הצלחה של מורים המשתמשים באפליקציה זו.

מניתוח נתוניו של המחקר שבוצע על ידי מכללת סנט-מרי באזור האוקיינוס ​​האטלנטי, אשר בדק את השפעת השימוש של Class Dojo על התנהלות התלמידים,  עלה כי  עם השימוש באפליקציה חלה עלייה בהתנהגויות למידה חיוביות בקרב התלמידים (כמו הרמת יד כדי לשאול שאלה, עבודה בשקט תוך התמקדות במשימה שנתנה, עזרה לעמיתים בכיתה). כמו כן, במקביל חלה גם ירידה בהתנהגויות שליליות (כמו דיבורים ופטפוטים בזמן השיעור, דיבור ללא מתן רשות).  בעזרת אפליקציה זו, המורים הצליחו להשיג יותר שקט בכיתה, כמו כן , עסקו יותר בלמידה מאשר בניהול וניווט הכיתה.

מקורות נוספים:
שמעוני,ש', סגל, ש' ושרוני, ו' (1996). משמעת בכיתה: היבטים פסיכולוגיים וחינוכיים. תל- אביב: מכון מופ"ת.
St. Mary’s College of Maryland.(2011). Using Class Dojo to Support Student Self-regulation. Retrieved on 2014 from http://www.google.co.il/url?url=http://www.aace.org


כתיבה: בותיינה כמאל והנא ווהב  במסגרת קורס הוראה ולמידה ניידת, סטודנטיות שנה ג', מסלול מתמטיקה ומדעים, האקדמית גורדון

6 תגובות:

  1. ניתן להוריד במחשב או שזה רק לפלאפון?

    השבמחק
  2. אני מיכאל אני רוצה לתת לי ואמא שלי ולטוהר נקודות

    השבמחק
  3. אני רוצה לתת לאמא שלי ולאחותי נקודות

    השבמחק
  4. אני רוצה לתת נקודות לאח שלי

    השבמחק
  5. שלום לכולם ח........

    השבמחק