יום שבת, 19 ביולי 2014

עיצוב התנהגות באמצעות Class Dojo App

אחת הגישות המרכזיות בפסיכולוגיה בנושא המשמעת הינה הגישה הביהביוריסטית (התנהגותית), הרואה את התנהגות התלמיד כמבוססת על הרגלים או על תגובות, אשר נקנו בתהליך של לימדה התנייתית על ידי היווצרות קשר בין גירויים או על ידי מתן חיזוקים. גישה זו עוסקת רק בהתנהגות הניתנת לצפייה ולתפיסה על ידי החושים. בעייתיות בהתנהגות נובעת מאי קניית הרגלים מתאימים או מהכחדתם. הדרך לשפר התנהגות או לעצבה תהיה על ידי בניית הרגלים רצויים והכחדת הבלתי רצויים באמצעות חיזוקים חיוביים שניתנים לתלמיד על ביצוע טוב או על התנהגות ראויה בכיתה וגם באמצעות חיזוקים שליליים (שמעוני והאחרים, 1996).
חיזוק חיובי על פי גישה זו, הוא גירוי שנתינתו לאחר ביצוע ההתנהגות מעלה את שכיחותה. הילד יהיה מעוניין בו, ולכן ההתנהגות המזכה אותו בחיזוק כזה תחזור אצלו שוב ושוב. אילו חיזוק שלילי על פי גישה זו, הוא מאורע שהילד מעוניין להימנע ממנו ואף מוכן להתנהג "בצורה נכונה" על מנת לצמצמו או להפסיקו. חיזוק שלילי הוא מאורע המגביר את הסיכוי שההתנהגות המפסיקה אותו תחזור בעתיד במצב דומה.
אחת האפליקציות שניתן בעזרתן לעצב התנהגויות של תלמידים הינה אפליקציית  Class Dojo . אפליקציה זו הינה כלי מצוין שמסייע למורים בכיתה לשפר את התנהגותם של התלמידים ביעילות ובקלות. כמו כן, מספקת להורים דיווחים על התנהלות ילדיהם בכיתה.

באתר class Dojo מוזכר שברוב הכיתות, יותר מ- 50% מזמן השיעור מבוזבז על עניין המשמעת וניהול כיתה, ולא על עיקר הלמידה. לכן אפליקציית Class Dojo שואפת לצמצם זאת במידה ניכרת, כך שמורים יוכלו לעסוק יותר בהוראה ובלמידה בזמן השיעור ופחות בעניין המשמעת בכיתה.
באתר זה מוזכרים יתרונות השימוש באפליקציה עבור המורים, התלמידים וההורים:
·         באמצעות Class Dojo המורה יכול להתמקד בפיתוח והעצמת התנהגויות חיוביות לטווח ארוך, על ידי מתן חיזוקים חיוביים ורישום משוב מידי בזמן אמת. כמו כן, ניתן בעזרתה גם לצמצם התנהגויות שליליות על ידי מתן חיזוקים שליליים. להלן סרטון המסביר כיצד משתמשים באפליקציה זו.
·         עיסוק התלמידים: האפליקציה מעסיקה את התלמידים וגורמת להם לסגל התנהגויות טובות במטרה לקבל יותר חיזוקים חיוביים. בעזרתה התלמיד יכול לעקוב אחר השתפרותו בכיתה, ולקבל משוב על התנהלותו בכיתה.
·         שיתוף אחרים בנתונים: Class Dojo מקלה לא רק על המורים אלא גם על ההורים. בלחיצה אחת המערכת מאפשרת למורה לשלוח דוחות התנהגות להורים המפרטים את התנהגותו של הילד בכיתה ביום מסוים, בשבוע או בתקופה ארוכה יותר של זמן. בדרך זו, ההורה יכול לעקוב אחר התנהלות בנו בבית הספר ולהיות מעודכן כל הזמן. כמו כן, בעזרתה המורה יכול לחלוק נתונים על הילד עם המנהל והצוות החינוכי של בית הספר.
·         חיסכון בזמן: האפליקציה חוסכת זמן רב למורה. אין צורך להזין ולרשום נתונים במהלך או בסוף כל שיעור. המערכת מרכזת ושומרת את הנתונים על ידי לחיצת כפתור.
·         האפליקציה היא חינמית ומומלצת בחום למורים מתחילים.
מאות אלפי מורים ברחבי העולם מעדיפים להשתמש באפליקציית  Class Dojo מדי יום כדי להבנות ולעודד התנהגויות טובות והרגלי למידה אצל תלמידיהם. לטענתם, השימוש באפליקציה יוצר סביבה לימודית חיונית בכיתה. להלן כמה דוגמאות לסיפורי הצלחה של מורים המשתמשים באפליקציה זו.

מניתוח נתוניו של המחקר שבוצע על ידי מכללת סנט-מרי באזור האוקיינוס ​​האטלנטי, אשר בדק את השפעת השימוש של Class Dojo על התנהלות התלמידים,  עלה כי  עם השימוש באפליקציה חלה עלייה בהתנהגויות למידה חיוביות בקרב התלמידים (כמו הרמת יד כדי לשאול שאלה, עבודה בשקט תוך התמקדות במשימה שנתנה, עזרה לעמיתים בכיתה). כמו כן, במקביל חלה גם ירידה בהתנהגויות שליליות (כמו דיבורים ופטפוטים בזמן השיעור, דיבור ללא מתן רשות).  בעזרת אפליקציה זו, המורים הצליחו להשיג יותר שקט בכיתה, כמו כן , עסקו יותר בלמידה מאשר בניהול וניווט הכיתה.

מקורות נוספים:
שמעוני,ש', סגל, ש' ושרוני, ו' (1996). משמעת בכיתה: היבטים פסיכולוגיים וחינוכיים. תל- אביב: מכון מופ"ת.
St. Mary’s College of Maryland.(2011). Using Class Dojo to Support Student Self-regulation. Retrieved on 2014 from http://www.google.co.il/url?url=http://www.aace.org


כתיבה: בותיינה כמאל והנא ווהב  במסגרת קורס הוראה ולמידה ניידת, סטודנטיות שנה ג', מסלול מתמטיקה ומדעים, האקדמית גורדון

יום שלישי, 15 ביולי 2014

המידע הולך אתך לכל מקום ... Dropbox App

קורה לכולנו שאנחנו רחוקים מהבית ושכחנו את הדיסק נשלף (Disk on key) וחייבים קובץ מסויים...
כמה פעמים רצית שתהיה לך גישה מלאה מכל מקום בעולם למידע שלך למסמכים שלך ולתמונות שלך? זאת מבלי לדאוג שיהיה לך אמצעי אחסון שתדאג תמיד שיהיה איתך ולא לשכוח אותו או לאבד אותו או התקלקל לך פתאום.
הדרך המסורתית לפתור זאת היא שכל פעם שאני מסיים לעבוד ליד מחשב אחד, אני אעביר את הקבצים באמצעות USB או אי-מייל לעצמך או מחשב אחר. החיסרון בדרך זו שזה לוקח זמן, התעסקות, וקל לשכוח או לשגות בתהליך (קבצים ישנים ימחקו חדשים, או ששוכחים את הדיסק און קי בבית, וכן הלאה).

אני שמחה להציג בפניכם אפליקציה שהיא גם וובית שתפתור זאת לחלוטין- א DropBox.
DropBox, היא אפליקציה שתאפשר לך גישה למסמכים, סרטים, שירים, או כל מידע שלך או של אחרים ששיתפו אותך בו, ואשר אתה זקוק לו באופן מידיכלומר, יש לך גישה מלאה מכל מקום בעולם למידע שלך. הגישה היא לא רק לצפייה אלא גם לעריכת מסמכים, כתיבת מסמכים ועריכתם בסנכרון מלא בין כל המחשבים בהם אתה משתמש (המחשב הביתי, האייפון, האייפד) ובנוסף כמובן אפשרות לחלוק אותם עם אחרים. ברגע שהותקנה האפליקציה על אחד מהמכשירים שלך (אייפד או מחשב) והוגדר חשבון DropBox, כל דבר שתכניס לתוך תיקיית הDropBox במחשב האישי יופיע לך באייפון ו/או באייפד וכמובן להפך, וכל שינוי שתערוך בתיקיית הDropBox יופיע לך בשאר המחשבים גם כן
בנוסף לכל זה אתה יכול לבחור לשתף תיקיה/תיקיות שנמצאים ב  DropBox שלך עם אחרים.
ישנם מלא רעיונות ושימושים רבים באפליקציה זו בהוראה. המורה יכול להשתמש באפליקציה במהלך השיעורים לבנות תיקיה שישתף אותה עם התלמידים או קבוצות תלמידים. המורה יעלה קבצים לתיקייה המשותפת ובכך כל התלמידים המשותפים בתיקייה זו יכולים לגשת לקבצים שהמורה העלה לתיקייה. הם יכולים לפתוח את הקבצים בתיקייה המשותפת ובכך יש להם האפשרות לקרוא/לכתוב בקצים המשותפים וליצור בכך למידה משותפת מבלי צורך לשלוח לכול תלמיד ותלמיד דרך האימייל שלהם. 
טכנולוגיה זו יכולה גם לייעל את עבודת המורים, לאפשר להם לארגן את תכניות העבודה, לנהל את הבקרה וההערכה על תלמידיהם, לכתוב תכניות עבודה, להכין שיעורים מקוונים בצורה דיגיטלית, יעילה ונגישה. לעודד עבודה שיתופית בין המורים בכך שישתמשו במחשבים כדי לשתף פעולה בהכנת השיעורים, בארגון מיפויים ובכתיבת תכניות לימודים.

באמצעות אפליקציית ה DropBox יכול המורה:

·         לעודד מאוד עבודה בקבוצות
·         העלאת חומרים ותוצרים ולהיות שותף מלא לעשייה תוך מתן הערות ותיקונים לפני הצגתם בכיתה.
·         העלאת תמונות וקבצי וידאו של התלמידים ובכך יוכלו יחד לבנות למשל וידאו קליפים לתחרות.

·         עבודה שיתופית על פרויקטים שונים במקצועות לימוד שונים בקלי קלות.

כתיבה:  נור עדואן ומירי הנו במסגרת קורס הוראה ולמידה ניידת, סטודנטיות שנה ג' בחוג למתמטיקה ומדעים

יום ראשון, 13 ביולי 2014

מרוג'רס עד BaiBoard

כשאנו חושבים על למידה משמעותית אנחנו חושבים על התהליך החינוכי שמכוון להעניק לתלמידים תחושת צמיחה, ערך ומסוגלות, הצלחה ומימוש אישי, חווית גילוי ומענה לסקרנותם, ולפתחם כאנשים פעילים המשתלבים בחברה ותורמים לה. על פי התיאוריה ההומניסטית של קארל רוג'רס "למידה משמעותית מתחוללת כשהתלמיד רואה את חומר הלימוד כקשור לתכליותיו שלו. למידה משמעותית היא למידה שהיא חוויה. למידה תוך כדי התנסות, מתוך בחירה ותוך יוזמה של הלומד. הלומד חש מעורבות אישית בלמידה ושקוע כולו בתהליך הלמידה. גם אם הגירוי יבוא מבחוץ עדיין יחוש הלומד תחושות של גילוי התמודדות והבנה שמקורן בפנימיותו" .
בעזרת אפליקציית Baiboard ניתן לקיים תהליך למידה משמעותי. תפקיד המורה להנחות  והתלמידים הם החוקרים והמתנסים בעצמם , ניתן בקלות בעזרת אפליקציה זו לבנות פעילויות מגוונות בתחומי דעת שונים מדעים ,מתמטיקה ,ספרות ועוד . האפליקציה מאפשרת למידה שיתופית, חווייתית  אינטראקטיבית ומקדמת השתתפות , יש בה מגוון רחב של  עזרים ואודות המאפשרים כל אלה. יצרנו פעילות אשר שימשה כסיכום לנושא סוגי משולשים בה התלמידים נדרשו ליצור סוגים שונים של משולשים על ידי גפרורים בגדלים שונים בנוסף, כל אחד מהתלמידים יכול לצלם את העבודה שלו ולשבץ אותה על הדף שלו , כך התלמידים בעצם חושבים יחד ולומדים זה מזה . בחרנו לשתף בסרטון מקורס הוראה ולמידה ניידת בו אחת הסטודנטיות מציגה את הפעילות שהכינה בעזרת האפליקציה, צפייה מהנה


כתיבה :לוזאן מקלדה וליאלי דרובי במסגרת הקורס: הוראה ולמידה ניידת 

למידה משמעותית תוך שימוש באפליקציית iMovie App

 למידה משמעותית היא למידה המעמידה את התלמיד במרכז, כאשר תפקידו של המורה לשמש כמנחה וכמורה דרך המעודד ומפתח את החשיבה, היצירתיות והמעורבות החברתית של התלמיד.
למידה משמעותית תתרחש כאשר התלמיד פעיל ועצמאי בעבודתו: שואל שאלות, מאתר ומעבד מידע ומפיק תוצר. כל אלה יכולים להתרחש בתקופתנו (במאה ה-21) גם באמצעות שימוש באפליקציות העומדות לפנינו.
אפליקציה בשם IMOVIE מבית אפל מאפשרת למידה יצירתית, חברתית ומשמעותית. על ידי  עריכה של סרטי וידאו, יצירת טריילר והעלאת התוצר הסופי אל הרשת. קיימות תוכנות ואפליקציות שונות לעריכת וידאו כגון: MovieMaker,   Magistoועוד. אך המיוחד באפליקציית IMOVIE היא קלות השימוש בה והניידות שלה. ניתן לערוך סרט תוך דקות (עם מעט ניסיון) על ידי הוספת אפקטים, וידאו תמונות, מוסיקה וסאונד.


למידה תוך הפקת תוצר, ובמקרה זה הפקת סרט או טריילר -  מאפשרת לתלמיד לבחור להתעמק בנושאים המעניינים אותו, ונותנת לו אפשרות לבטא את ידיעותיו וכישוריו ובכך לתרום הן לעצמו והן לקבוצה. למידה זו מאפשרת מענה בכיתה הטרוגנית כיוון שהיא מאפשרת התקדמות אישית בהתאם ליכולות התלמיד, ומשלבת תחומי מידע ומיומנויות שונים.
ניתן לשלב את השימוש באפליקצייתIMOVIE  בתחומי דעת שונים: תקשורת, מדעים, תנ"ך ועוד. במהלך השימוש באפליקצייה התלמידים עובדים בזוגות או בקבוצות כאשר לכל אחד יש תפקיד. כלומר, כל אחד תורם את חלקו לטובת התוצר הסופי המוצג בסיום העבודה המשותפת.

דוגמה: במסגרת שיעורי העשרה בתקשורת הפיקו התלמידים תשדיר פרסומת. התלמידים בחרו נושא שהוא עבורם משמעותי ורלוונטי  צילמו וערכו באמצעות מכשיר ה- IPAD ובכך הפיקו תשדיר בעל מסר חברתי שחשוב היה להם להעביר.
לצפייה בקליפ בקישור הבא

כתיבה: אלה קרוגלוס ורומית סיקורל במסגרת קורס הוראה ולמידה ניידת

רוצים להתנסות בשינוי דרך ההוראה? הכירו את אפליקציית Nearpod

Nearpod הינה אפליקציה מרתקת וחינמית, אשר מאפשרת למורים ללמד כל שיעור בצורה מאתגרת ומרהיבה על ידי שימוש בפעילויות אינטראקטיביות.
במהלך השימוש באפליקציה ניתנת למורה אפשרות שליטה על כל מכשירי הקצה של התלמידים מה שמאפשר למורה להנחות את ההוראה. המצגת מוצגת במכשירי התלמידים ובזמן שהם עובדים, המורה מקבל משוב מיידי לגבי הפעילות ורמת ההבנה של כל  תלמיד. ברגע שהמורה מקבל את המשוב, הוא יודע מי צריך עזרה, איזו עזרה והיכן.
האפליקציה מאפשרת למורים לבנות שיעורים, הקדמות מרהיבות לשיעור, סיכום שיעור ואפילו לבנות משימות חקר שכוללות שאלות ומשימות שונות. צפו בסרטון הבא
האפליקציה מאפשרת למשתמש בה:
1.       יצירת תוכן: המורים יכולים להיכנס ל- www.nearpod.com  וליצור מצגות מולטימדיה עם תכונות אינטראקטיביות כגון חידונים, קטעי וידאו, סקרים, כלי ציור, ועוד. בנוסף, יש להם אפשרות לגשת ולהשתמש במאגר רחב של מצגות אשר פותחו על ידי אנשי חינוך אחרים ומגוון רחב של נושאים.
2.       שיתוף: במהלך השיעור המורים יכולים להיכנס לאפליקציית Nearpod  ולשתף תוכן עם תלמידיהם ולנהל את הקצב של השיעור. תלמידים משתמשים באפליקציה שבאייפוד שלהם לקבלת תוכן לימודי, להשתתף בפעילויות ולהציג תגובות.
בנוסף, המורים יכולים בכל רגע נתון לשתף את התשובות של התלמידים ובכך הוא יכול לשפר את תהליך הלמידה של התלמידים.
3.      הערכה: מורים יכולים לראות את תשובותיהם של התלמידים בזמן אמת באפליקציה. בנוסף, מורים יכולים לגשת לאתר של Nearpod ולקבל דוחות פעילות מפורטות ובכך יכול המורה להעריך כל תלמיד באופן פרטי לפי היבטים שונים.

השימוש באפליקציה בכיתה מהווה חווית למידה משמעותית לכל תלמיד. ניתן להשתמש באפליקציה בקבוצות, בזוגות ובאופן פרטני עם כל תלמיד בכיתה או בבית.




כתיבה:  נור עדואן ומירי הנו במסגרת קורס הוראה ולמידה ניידת, סטודנטיות שנה ג' בחוג למתמטיקה ומדעים. 

יש לכם תשעים שניות ללמוד משהו חדש?

אפליקציית 90Sec היא מהפכה חברתית חדשה לשיתוף עם משתמשים נוספים. המשתמש באפליקציה שולח לקבוצת העוקבים שלו שאלות הכוללות עד 4 אפשרויות בחירה (מה שקרוי שאלה 'אמריקאית'), המשתמשים העוקבים אחריו בוחרים ושולחים את התשובה שלהם, תוך 90 שניות מהרגע ששלח את השאלה המשתמש מקבל את התוצאות. השאלה יכולה להכיל או טקסט רגיל או תמונה מסוימת ובכך כותב המשתמש את האפשרויות שנראות לו רלוונטיות וביניהן הוא מתלבט והקהל מכריע ועוזר לו לבחור.
התשובות מתקבלות באחוזים, וקל מאוד לפענח אותם. בלחיצה על מספר בתשובה ניתן לראות את התשובה ובלחיצה על האחוזים ניתן לראות מי בחר בתשובה הזו.
האפליקציה היא כלי חברתי נהדר, אחרי שמקליקים המשתמשים על התשובה הנבחרת שלהם, כולם מצטרפים יחד לשעון הטיימר המונה 90 שניות אחורה וצופים יחד בתוצאות.

האפליקציה מאפשרת למורים ליצור לכל כתה קבוצת לימוד, המשתמשים בקבוצה יעלו שאלות בכל נושא בכל זמן נתון, בנוסף, יכול המורה להעריך את תלמידיו או את רמת הידע של כתה שלמה בעזרת אפליקציה זו, הוא יכול לשאול שאלה על חומר שלימד ולאחר 90 שניות הוא יוכל לדעת כמה תלמידים הבינו את הנושא שנלמד, וגם הוא יכול ללמוד על כך מהשאלות שהתלמידים שואלים.
אפשר להזמין לאפליקציה חברים מהפייסבוק, או מאנשי הקשר לעקוב אחר ההתלבטויות שלכם ולעזור לכם להחליט בכל נושא, זמן ומקום. צפו בסרטון הבא

כתיבה: נור עדואן ומירי הנו במסגרת קורס הוראה ולמידה ניידת, סטודנטיות שנה ג' בחוג למתמטיקה ומדעים.