יום שישי, 1 באוגוסט 2014

לומדים ומתרגלים חשבון עם אפליקציות מצויינות


כמתמחות בהוראת מתמטיקה אנו מודעות לכך שהמתמטיקה נתפסת כמקצוע קשה וכתוצאה מכך לא מעט תלמידים נרתעים ממנו. הקשיים הנפוצים ביותר הם בהבנת הבסיס, לדוגמה-  קושי בתרגום הכמות לייצוג ויזואלי, קושי במניה וכו'.

כשהטכנולוגיה מתפתחת בקצב מסחרר, אנו כמורות לעתיד חייבות להישאר מעודכנות ולהתאים את ההוראה לחיי היום יום של התלמידים. אנו חיים בעידן בו לרוב התלמידים יש לפחות מחשב אחד בבית, סמארטפון ואייפד. כמעט כל פעוט שלמד לדבר- יודע כבר לתפעל אייפד. חווית הגלישה באייפד שונה מחוויית הגלישה במחשב. חלק מהיתרונות באייפד הן- יכולת ההמחשה ויזואלית, זמינות דרכי ההתקשרות והשיתופיות. באייפד קיים מגוון רחב של אפליקציות חינוכיות היכולות להפוך את חווית הלמידה למשמעותית ומהנה, כשהתוצר הוא הבנה. שילוב טכנולוגיה בהוראה היא חלק חשוב ממיומנויות המאה ה-21.

שילוב אייפדים בהוראת המתמטיקה יכול להיות מצוין עוד מגיל הגן וכיתה א', כלומר, בהקניה הראשונית של המספרים ומשמעותם. קיימות לא מעט אפליקציות העוסקות בהוראת המתמטיקה ובהקניית המספרים, מנייה ומשמעות הכמות, הנותנות מענה כבר מהגיל הצעיר.


אחת האפליקציות עליהן אנו רוצות להמליץ היא "חכמוני לומד לספור". באפליקציה זו התלמיד לומד את שמות הספרות, את סדר המספרים והתאמת כמויות. האפליקציה ידידותית לשימוש ויכולה לעזור בתרגול הנושא. ניתן לבחור מראש את רמת הקושי. האפליקציה חינמית עד רמה 2. ניתן לשלב את האפליקציה בשיעור פרטני בו המורה פונה כל פעם לתלמיד אחר ולאחר מכן לאפשר לכל תלמיד לשחק באופן עצמאי על מנת לאפשר חשיבה מטא-קוגניטיבית. בשיעור פרטני שימוש באפליקציה יכול לעזור למורה לזהות את הקושי של התלמיד.


אפליקציה נוספת שיכולה להתאים להוראת מתמטיקה בגיל הרך היא "Math 3-4".
האפליקציה מתאימה לגיל הגן ועוזרת לילדים להבין את משמעות המספר והכמות. גם אפליקציה זו מתאימה לקבוצה קטנה בה המורה/הגננת פונה כל פעם לילד אחר.




כתיבה: איינהורן דלית ובן-עזרא מיטל, סטודנטיות שנה ג', האקדמית גורדון

תגובה 1: