CC:Dr. Ruben Puentedura |
נשאלת
השאלה האם נכון להשתמש בטכנולוגיה כלשהי או באפליקציה כלשהי אם היא נותנת מענה רק
לשלב הבסיסי, הניתן לביצוע גם ללא אמצעים טכנולוגיים? טענתי היא, כי שימוש מושכל
של מורה בטכנולוגיה תוך קבלת החלטה על סמך הבנה ושיקול דעת צריכה להיעשות על סמך
הבנה של תרומת הטכנולוגיה לשיעור, ללומד ולתהליך הלמידה.
מורה
שמתכנן לקיים שיעור המשלב אפליקציה זו או אחרת מומלץ כי יבחן אותם על פי מודל זה אשר
יאיר את מטרת ההוראה.
להלן
קישור להדגמה אינטראקטיבית של המודל. הקלקה על כל ממד בטבלה מדגימה רמה באופן
מפורט. אח"כ מומלץ לצפות בסרטון קצר
המציג את המודל באופן ויזואלי המכיל דוגמאות. במידה ותרצו להרחיב את ידיעותיכם עוד,
תוכלו לצפות בד"ר פוונטדורה
עצמו המסביר על מודל S.A.M.R
(בקצרה), קישור נוסף עוסק בהלימה בין מודל TPCK לבין מודל S.A.M.R
ארבעת
רמות מודל S.A.M.R
S
|
Substitution החלפה/ המרה
|
רמה זו הינה הבסיסית ביותר, בה הטכנולוגיה משמשת
לביצוע מטלה שניתן היה לקיימה גם ללא הטכנולוגיה. אין בשימוש בטכנולוגיה
ברמה זו ערך מוסף. לדוגמה: כתיבת פתקיות באפליקציה – מקביל לכתיבת פתקיות על דף
נייר.
| |
A
|
Augmentation הרחבה
|
רמה גבוהה יותר, עם זאת
עדיין אין השפעה על הפדגוגיה. כאן מדובר על הרחבה. הטכנולוגיה משמשת כהרחבת
הקיים, בדגש על שיפור פונקציונלי של המשימה הפדגוגית. לדוגמה: שימוש באפשרות
חיפוש מהיר על גבי מסמך כלשהו.
| |
M
|
Modification שינוי
|
רמה זו בתסוויג מדגישה את
השינוי הפדגוגי. לא מדובר עוד על הטכנולוגיה ככלי המייעל את פונקציונליות
המשימות, אלא על טכנולוגיה המאפשרת שינוי ועיצוב מחדש של משימות. לדוגמה:
היכולת להוסיף הערות במסמך שיתופי ולמשב את עבודת התלמיד, תוך כדי הדדיות בין
המורה לתלמיד ו/או קבוצת תלמידים.
| |
R
|
Redefinition הגדרה מחדש
|
הטכנולוגיה ברמה זו מאפשרת יצירה של מטלות
חדשות, שבעבר לא יכלו להתבצע. זו הרמה הגבוהה ביותר של התסוויג אליה עלינו
לשאוף. בעת פיתוח משימות בהן מגדירים מחדש את הפדגוגיה - לא רק התלמיד
חווה תהליך של חקר, גם המורה המפתח את המשימה מפעיל שיקולי דעת רבים בעיצוב
תהליך הלמידה.
דוגמה: תלמידים הלומדים תת
נושא בצוותי- למידה משתפים פעולה כדי ליצור סרטון וידאו המשקף את נושא העל
המוטמע באתר בית הספר.
כתיבה: לימור הררי, ראש תחום תקשוב, האקדמית גורדון
|
לימור את אלופה! אהבתי!!
השבמחקמקסים!
השבמחקמאת הילה שטרית
מחקמעולה מאוד התחברתי!
השבמחקמאוד מעניין החומר
השבמחק