יום שבת, 7 ביוני 2014

ללמוד עם Learni

Learni הינה אפליקציה שנועדה ללמידה מהנה, מאתגרת, מרתקת, אינטראקטיבית ושיתופית אשר נותנת מענה לבעיות העולות בהעברת תחום החינוך לעולם הדיגיטלי.
האפליקציה מאפשרת הפיכת ספרי לימוד רגילים לספרים דיגיטליים הרבודים בשכבות מידע נוספות מהאינטרנט ומגורמי מידע אחרים. Learni מאפשרת לתלמיד הוספת הערות, תרגום והקראה בקול של הטקסט, גישה לאתרים המרחיבים על הנושא הנלמד ומאפשרת למורה ליצור סביבה לימודית המותאמת לצורכי התלמיד, בקרה מלאה על פעילות התלמידים במהלך השיעור וניטור בעיות העולות במהלכו.                                                                                            בנוסף לכך, באמצעות האפליקציה ניתן לבצע הקדמה לשיעור, סיכום שיעור, דפי תרגול ויצירת יחידות לימוד קצרות. צפו בסרטון learni .
ניתן לעשות מספר שימושים שונים באפליקציית  learni במערכת החינוך:
מתוך המאמר Learni צוינו מספר רעיונות לשילוב באפליקציה בהוראה:
ראשית, ניתן לערוך שיעור משותף באפליקציה, כלומר, כל התלמידים הנוכחים בשיעור יראו על הצג את אותו השיעור, יוכלו לסמן קטע טקסט ולתרגם אותו, לסמן/למרקר קטע ,לחפש מידע באינטרנט, לשתף תובנות עם חבריהם לכיתה ולהוסיף תמונה, קישור או לרשום קטע טקסט נוסף.
שנית,האפליקציה יכולה לעודד ולחזק את שיתוף הפעולה בין המורה לתלמיד.
מתן האפשרות לתלמיד לשתף תובנות או שאלות אשר עלו לו במהלך פעילות הלמידה, מתן מענה לשאלות ועידוד יצירת הדיון בין המורה לתלמיד ובין התלמיד לחבריו לכיתה תורמים ללמידה פעילה. יצירת דיון משותף תורמת במספר אופנים:
א. מאפשרת חשיבה ביקורתית
ב. מייצרת שיתוף פעולה בין התלמידים בכיתה
ג. עוזרת לבחון את הבנת התלמיד
ד. מאפשרת לבצע למידה מחוץ לכותלי בית הספר

מתוך המאמר Learni: מערכת להפיכת ספרי הלימוד הרגילים לספרים דיגיטליים עלו מספר אפשרויות שימוש של המורה בכיתה באמצעות learni:  
          המורה יכול לנהל מעקב אחרי נוכחות התלמידים באפליקציה ואחרי ההתקדמות שלהם בחומר הלימוד. כמו כן, המורה יכול לצפות בלוח בקרה המציג את כל התלמידים בכיתה ואת המסך שבו הם נמצאים באותו רגע. בנוסף, המורה יכול להוסיף הערות על גבי חומר הלימוד ואשר יופיעו באופן אוטומטי, על גבי העותקים הדיגיטליים של כל אחד מהתלמידים. כמו כן, המורה יכול ליצור באפליקציה זו יחידת לימוד בכל תחום תוכן שיש ולשתף בה סרטונים, שאלות, נוסחאות, גרפים ותמונות.  


כתיבה: חן זמירי, שנה ג', האקדמית גורדון

הגברת מוטיבציה לכתיבה בעזרת שימוש באפליקציות

לא פעם נכחנו לראות בכיתה, כי התלמידים לא מעוניינים לכתוב או להעתיק מהלוח. הם בוחרים בדרך פשוטה יותר ונעזרים בטכנולוגיה- פשוט שולפים את הסמארטפון ומצלמים את הכתוב מהלוח.... ייתכן שהעתקה היא חסרת משמעות אבל התנסות בכתיבה הינה חשובה ביותר. כסטודנטיות להוראת האנגלית, אנו רואות בתהליך הכתיבה חשיבות רבה . לדעת שפה משמעה גם לדעת לכתוב אותה ולא רק להבין אותה או לדבר בשפה זו.  
אנחנו רוצות להציג אפליקציות המשמשות לכתיבה. בדרך זו כישורי הכתיבה לא יוזנחו ואנו מאמינות כי תגבר המוטיבציה לכתיבה.
מדוע אנו שמות דגש על כתיבה באמצעות טכנולוגיה? כתיבה הינה מיומנות חשובה שיש להדריכה משום שהיא מורכבת מתהליך עבודה החל מהיכולת לכתוב אות בודדת ועד כדי כתיבת חיבור שלם, כפי שאנתוני סו מדגיש שהכתיבה מורכבת מארבעה שלבים (תכנון, כתיבת טיוטא, תיקון ועריכה).
בעידן הטכנולוגי שבו אנו חיים, אנו כותבם לצרכים שונים:  הקלדה במחשב לצורך צ'ט, שליחת מייל, חיפוש באינטרנט והגשת מסמכים, וכן הקלדה בסמארטפון לצורך שליחת הודעה (שימוש נפוץ המשפיע על בני הנוער), שימוש באפליקציה ויצירת תזכורות. לכן, אין אנו יכולות להתעלם מזה ובכך נוצר הצורך להשתמש בכתיבה באמצעים טכנולוגיים כדי לעודד כתיבה מסורתית.

הנה כמה דוגמאות לאפליקציות ואתרים בנושא כתיבה:

* אפליקציה בנושא כתיבת סיפורים קצרים באנגלית

האפליקציה עוסקת בהבעה בכתב באנגלית. הלומד מקבל או בוחר נושא וגם בוחר את רמת הקושי של המילים שעליו להשתמש. בסופו של דבר עליו לחבר סיפור או שיר קצר בעל המילים שנבחרו בנושא המסוים.


    *  אתר אינטרנט המראה כיצד ניתן לשלב כתיבה וטכנולוגיה בכיתות בלימוד-
Writing & Technology in the Classroom

באתר זה ניתן לראות כיצד כתיבה וטכנולוגיה ניתנות ליישום בכיתות הלימוד על ידי מגוון שימושים באתרים (לדוגמה,
Google Docs המאפשר כתיבה שיתופית) מערכי שיעור ורעיונות. 

    
  כתיבה: מעיין שם טוב ואורטל פראנק במסגרת קורס הוראה ולמידה ניידת, סטודנטיות שנה ג' החוג לאנגלית

יום חמישי, 5 ביוני 2014

למידה שיתופית תוך שימוש באפליקציית Baiboard


בעקבות התפתחות הטכנולוגיה ושפע המידע הנמצא ברשת השתנה תפקידו של המורה במאה ה -21  כמקור הידע המרכזי עבור הלומד. תפקיד המורה הינו לפתח פעילויות למידה חדשניות ולהנחות את תלמידיו במהלך ביצועם.

במסגרת ההוראה המורה משתמש  בטכנולוגיה לצורך העשרת תהליך ההוראה, בין היתר על ידי יישום גישה של למידה שיתופית.
למידה שיתופית  הינה למידה בחברותא, זוהי למידה המדגישה היבטים של שיתופיות בין התלמידים במהלך הפעילות הלימודית. ויגוצקי (פסיכולוג התפתחותי) טען שהעבודה השיתופית מגבירה את היכולות הקוגניטיביות ומאפשרת לילדים לרכוש מיומנויות שלא היו רוכשים לבדם. קיימות מספר אפליקציות אשר שימוש בהם מאפשר יצירת סביבה לימודית בעלת אלמנטים של למידה שיתופית, כגון: Google docs, Google drawing, sec90 ועוד.

בסקירה זו בחרנו להתמקד באפליקציה חינמית BaiBoard.
האפליקציה מאפשרת יצירת לוח מרובה עמודים כך שמספר אנשים יכולים לעבוד במקביל על מספר גיליונות באותו קובץ. בגיליונות ניתן לכתוב, לצייר, להוסיף תמונות ומדיה נוספת, לצורך הפקת תוצרים משותפים.
אפליקציה זו מאפשרת קיום רמת שיתופיות גבוהה בקרב הלומדים: יצירה עצמית ואיחודה בתוצר משותף, עזרה הדדית בין הלומדים, הבנייה שיתופית והצגה ופרסום התוצרים בפני מליאת הכיתה ובאופן מקוון. תוכלו לראות כיצד פועלת האפליקציה בקישור הבא, שפורסם על ידי החברה בדצמבר 2012.
השימוש באפליקציה זו בהוראה הוא רב ומגוון, ניתן להעלות משימות מתחומי דעת שונים: מדעים, תקשורת, מתמטיקה ועוד. האפליקציה יכולה לשמש כמעין מחברת משותפת לנו ולתלמידים בה כולנו יכולים לבצע ולהגיב על משימות שונות.

דוגמה למשימה בה התבקשו הילדים ליצור ארוחה מגוונת ובריאה:


 
 
 

כתיבה: אלה קרוגלוס ורומית סיקורל במסגרת קורס הוראה ולמידה ניידת



יום שני, 12 במאי 2014

טכנולוגיה תומכת זיכרון – על אפליקציית Evernote

העובדה כי אפליקציות רבות תומכות ב-note. מצביעה על העובדה שכולנו זקוקים ונעזרים בטכנולוגיה כדי ליצור תזכורות ולארגן את המידע האישי שלנו באייפון, באייפד, במחשב נייד ועוד. אפליקציות רבות משתמשות ב- note כגון: ,CamScanner, Easy Note, abc Notes ועוד.

בסקירה זו נתמקד באפליקציה חינמית בשם Evernote המשמשת לכתיבה, צילום ושיתוף תמונות, שיתוף קבצים ועוד. בנוסף היא מהווה שיטה חדשנית ומקוונת לתיעוד ההוראה שלנו. ניתן להתחבר לאפליקציה מהמחשב, מהאייפד ומהאייפון.
תוכלו לראות כיצד פועלת האפליקציה בקישור הבא שהעלה ליוטיוב ChrisMartin.

אפליקציה זו יכולה לשמש כדי לתיעוד וארגון מידע בהוראה. כיצד?
באמצעות האפליקציה זו ניתן לתת לתלמידים בכיתה פעילויות באייפדים, לאפשר להם לצלם או לסקור נושא לימוד ולתעד אותו באפליקציה ולאחר מכן להציג את התיעוד בפני כל הכיתה. בנוסף, ניתן לשתף את התלמידים במה שנעשה בשיעור או את המורים האחרים המלמדים את אותה יחידת הוראה וכך כל אחד יכול לשתף במידע ולהעשיר את יחידת ההוראה.
תוכלו לקרוא על בית ספר בשם בחו"ל המשתמש באפליקציה זו לכתיבת תלקיט, הרחבה על כך תמצאו במאמר הבא בפורטל מס"ע.

הסתקרנתם?

בקישור זה ניתן למצוא טיפים נוספים לשימוש באפליקציה כגון: כדאי לתמלל הערות קוליות  ומהערה הקולית להגיע למסמך המבוקש, להשתמש בקיצורי המקלדת המועברים ישירות לפעולות שאותן תרצו לבצע ועוד.



cc- Photo Credit – othree/Flickr

כתיבה: שחר שיח ושירן לוי, במסגרת קורס הוראה ולמידה ניידת

יום חמישי, 24 באפריל 2014

חיזוק פונולוגיה של השפה האנגלית בשילוב אפליקציות

קריאה היא אחד הכישורים הבסיסיים עבור תלמידנו כאשר אנו בוחנים מהי קריאה, אנחנו מתייחסים למספר היבטים: קריאה שוטפת, הבנת הנקרא וקריאה למטרת הנאה. קריאה הינה חלק בלתי נפרד מהשפה הראשונה וכך גם ברכישת שפה שניה. בכדי להשיג קריאה שוטפת ומובנת על תלמידנו להיות בעלות מודעות פונולוגית. פונולוגיה מתייחסת למודעות וההבנה שמילה מורכבת ממספר צלילים שונים, לדוגמה: המילה cheese  אומנם מורכבת משש אותיות אך מכילה רק שלושה צלילים-  /ch/, /ee/, /z/ ללא מודעות פונולוגית ופונטית ילדנו יתקשו לתפקד בלמידת השפה הראשונה או השנייה. פונטיקה מתייחסת להכרת הצלילים השונים בשפה וזיהוי סימנם הגרפי (האות/יות).

מאחר והשפה האנגלית מורכבת ממספר רב של צלילים (פונמות), שלעיתים נבדלים או כלל לא קיימים בשפה העברית/הערבית, מודעותם הפונטית-פונולוגית של תלמידינו הינה חיונית לרכישת השפה השנייה. עלינו כמורים לפתח ככל הניתן את המודעות הפונטית והפונולוגית של תלמידינו על ידי פעילויות רב-חושיות ומגוון חוויות שיאפשרו להם למידה משמעותית שתיכרך בזיכרונם. על ידי העלאת המודעות הפונולוגית של תלמידינו אנו מאפשרים להם נחיתה רכה יותר בשפה הזרה.

iPad הינו כלי נהדר המאפשר למידה רב-חושית היות והוא משלב ויזואליות, שמיעה, מישוש וקינסתטיות. לפניכם שתי אפליקציות נהדרות הקשורות לפונטיקה ופונולוגיה שיאפשרו לתלמידנו למידה חווייתית שתקל על למידת השפה הזרה וכמו כן תאפשר להם קריאה שוטפת בעתיד.

BC Song App  הינה אפליקציה בנושא מודעות פונטית המאפשרת לתלמידים ללמוד את אותיות האלפבית וצלילם בעזרת שיר הABC  המפורסם. האפליקציה מעלה את מודעותם הפונטית של התלמידים כלפיי האותיות בעזרת הייחודיות שלה על-ידי מגוון פעילויות בנושא, כגון, צביעת האותיות ושמיעת צלילם, התאמת האותיות על פי צלילם וכו'. 



  Word Family Appמאפשרת לתלמידים ליצור מילים על ידי גרירה בעזרת משפחות צלילים שונות המרכיבות מילים רבות באנגלית, למשל  .bat, cat, rat, hat- /at/ האפליקציה מעלה את מודעותם הפונולוגית של התלמידים בעזרת ייחודיותה של משחקים צבעוניים ומבדרים.






                   
BC Song App
Word Family App











כתיבה: מעיין שם טוב ואורטל פראנק במסגרת קורס הוראה ולמידה ניידת, סטודנטיות שנה ג' החוג לאנגלית



יום חמישי, 3 באפריל 2014

חושבים באנגלית מחוץ לקופסא

אחד הדברים שאנו כמחנכים מעוניינים לקדם הוא חשיבה יצירתית. חשיבה מסוג זה הינה חשיבה אחרת ומקורית, והינה באה לידי ביטוי על-ידי חופש ביטוי, חדשנות, המצאות וכן דרך "חשיבה מחוץ לקופסא". מושג זה מתאר קו מחשבה מגוון, אקטיבי, פורץ גבולות ומעודד למידה משמעותית מכיוון שהלמידה מתרכזת בתלמיד ובפועלו. דבר זה הינו המפתח להצלחת תלמידנו.
"חשיבה מחוץ לקופסא" בעידן הטכנולוגי של ימינו, כוללת שילוב אייפדים בכיתות הלימוד. במסגרת פעילות זו התבקשנו לצלם תמונות באמצעות האייפדים באופן יצירתי, ייחודי ובעל מחשבה. פעילות זו אפשרה לנו לבטא את יכולתנו היצירתית ולחשוב בצורה אחרת. לכן, קל וחומר, יש לעודד זאת בכיתות הלימוד ולאפשר לתלמידנו ליצור ולחשוב במשלבים קוגניטיביים גבוהים ככל האפשר.
רכישת אנגלית כשפה שנייה בישראל הינה משימה מאתגרת לתלמידינו היות וזו שפה שנייה עבור רוב התלמידים. יש לשלב בשיעורי האנגלית למידה חווייתית ככל הניתן שתכלול שימוש במרב החושים. זאת בכדי לאפשר יצירת זיכרון משמעותית יותר. כשאנו משלבים כמה חושים כגון: ראיה, קינסתטיות (שימוש בתנועה) ומישוש, אנו מאפשרים לתלמידינו רכישה משמעותית של השפה כך שתיחרט בזיכרונם.

בשיעורי האנגלית, בעיקר בכיתות הנמוכות (כיתות ג' וד'), תלמידינו מכירים לראשונה את אותיות ה-ABC. חשבנו על רעיון יצירתי המעודד "חשיבה מחוץ לקופסא" כך שיתאים ללמידת אותיות ה- ABC.  התלמידים ייצרו את צורות אותיות הABC באופן יצירתי כאוות נפשם ויצלמו זאת בעזרת האייפדים. הצילום כרוך בחשיבה מחוץ לקופסא ומקוריות. לאחר סיום הפעילות נציג את האותיות לכלל הכיתה ונבקש מהם לשער מה האות המוצגת. פעילות המשך תהיה הרכבת מילים מהתמונות, למשל המילה המופיעה בצילום-.MAT  כך ניצור למידה חווייתית שתאפשר לתלמידינו ללמוד את צורות האותיות בקלות בשילוב הדמיון והיצירתיות.




 M                                          A                                              T                                


כתיבה: מעיין שם טוב ואורטל פראנק' במסגרת קורס הוראה ולמידה ניידת, סטודנטיות שנה ג' החוג לאנגלית

יום ראשון, 9 בפברואר 2014

חשיבה יצירתית לקידום ילדים עם צרכים מיוחדים

מרכז איזי שפירא ברעננה מקדם ילדים עם צרכים מיוחדים בעזרת מגוון שירותים חינוכיים וטיפוליים. בשנתיים האחרונות המרכז הכניס את האייפדים למסגרות הטיפול השונות. החודש התקיים כנס: "הטמעת השימוש בטאבלטים בקרב ילדים עם מוגבלות" בו אנשי חינוך סיפרו כיצד הם נעזרים ב-iPad בכדי לקדם את הילדים.
בכנס הוצגו אפליקציות תקשורת והיה שיח מעניין עם הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים. מרתק לראות את הדרכים היצירתיות בהן המורים והמטפלים נעזרו ב-iPad כדי לפתח את יכולות התלמידים. 
ניתן לקרוא את תקציר ההרצאות בקישור זה.

ראו את הדרכים היצירתיות בהם שלבו את ה- 
iPad כך שיקדמו את הילדים: 
האייפד מונח מתחת לכסא כך שהילד
צריך להושיט ידיים מעלה כדי לתפעל אותו
 
סטיילוס בהם נעזרים הילדים במהלך הלמידה 
 

מצוף עליו מונח אייפד עם כיסוי
נגד מים – לשימוש בבריכה 
אפליקצית תקשורת 


לימור הררי - ראש תחום תקשוב, האקדמית גורדון