קריאה היא אחד הכישורים הבסיסיים עבור תלמידנו כאשר אנו בוחנים מהי קריאה, אנחנו
מתייחסים למספר היבטים: קריאה שוטפת, הבנת הנקרא וקריאה למטרת הנאה. קריאה הינה
חלק בלתי נפרד מהשפה הראשונה וכך גם ברכישת שפה שניה. בכדי להשיג קריאה שוטפת
ומובנת על תלמידנו להיות בעלות מודעות פונולוגית. פונולוגיה מתייחסת למודעות וההבנה שמילה מורכבת
ממספר צלילים שונים, לדוגמה: המילה cheese אומנם מורכבת משש אותיות
אך מכילה רק שלושה צלילים- /ch/,
/ee/, /z/ ללא מודעות פונולוגית ופונטית ילדנו יתקשו
לתפקד בלמידת השפה הראשונה או השנייה. פונטיקה מתייחסת להכרת הצלילים השונים בשפה
וזיהוי סימנם הגרפי (האות/יות).
מאחר
והשפה האנגלית מורכבת ממספר רב של צלילים (פונמות), שלעיתים נבדלים או כלל לא קיימים בשפה העברית/הערבית, מודעותם
הפונטית-פונולוגית של תלמידינו הינה חיונית לרכישת השפה השנייה. עלינו כמורים לפתח
ככל הניתן את המודעות הפונטית והפונולוגית של תלמידינו על ידי פעילויות
רב-חושיות ומגוון חוויות שיאפשרו להם למידה משמעותית
שתיכרך בזיכרונם. על ידי העלאת המודעות הפונולוגית של תלמידינו אנו מאפשרים להם
נחיתה רכה יותר בשפה הזרה.
BC Song App הינה אפליקציה בנושא מודעות פונטית המאפשרת לתלמידים ללמוד את אותיות
האלפבית וצלילם בעזרת שיר הABC המפורסם. האפליקציה מעלה את מודעותם הפונטית של
התלמידים כלפיי האותיות בעזרת הייחודיות שלה על-ידי מגוון פעילויות בנושא, כגון,
צביעת האותיות ושמיעת צלילם, התאמת האותיות על פי צלילם וכו'.
Word
Family Appמאפשרת לתלמידים ליצור מילים על ידי גרירה בעזרת
משפחות צלילים שונות המרכיבות מילים רבות באנגלית, למשל .bat, cat, rat, hat- /at/
האפליקציה מעלה את מודעותם הפונולוגית של התלמידים בעזרת ייחודיותה
של משחקים צבעוניים ומבדרים.
BC Song App |
Word Family App |
כתיבה: מעיין שם טוב ואורטל פראנק במסגרת קורס הוראה ולמידה ניידת, סטודנטיות שנה ג' החוג לאנגלית
הימים שחשבו שטכנולוגיה תזיק ללימוד הדור החדש נגמרו מזמן.
השבמחקכמו שנאמר, iPad הינו כלי נהדר המאפשר למידה רב-חושית
היות והוא משלב ויזואליות, שמיעה, מישוש וקינסתטיות.
חשוב שנבין להשתמש במה שיש לטובת הכלל ולא לחשוב
בגלל שזה חדש שזה לא טוב או לא מקדם, להפך הוא הנכון.