יום חמישי, 24 באפריל 2014

חיזוק פונולוגיה של השפה האנגלית בשילוב אפליקציות

קריאה היא אחד הכישורים הבסיסיים עבור תלמידנו כאשר אנו בוחנים מהי קריאה, אנחנו מתייחסים למספר היבטים: קריאה שוטפת, הבנת הנקרא וקריאה למטרת הנאה. קריאה הינה חלק בלתי נפרד מהשפה הראשונה וכך גם ברכישת שפה שניה. בכדי להשיג קריאה שוטפת ומובנת על תלמידנו להיות בעלות מודעות פונולוגית. פונולוגיה מתייחסת למודעות וההבנה שמילה מורכבת ממספר צלילים שונים, לדוגמה: המילה cheese  אומנם מורכבת משש אותיות אך מכילה רק שלושה צלילים-  /ch/, /ee/, /z/ ללא מודעות פונולוגית ופונטית ילדנו יתקשו לתפקד בלמידת השפה הראשונה או השנייה. פונטיקה מתייחסת להכרת הצלילים השונים בשפה וזיהוי סימנם הגרפי (האות/יות).

מאחר והשפה האנגלית מורכבת ממספר רב של צלילים (פונמות), שלעיתים נבדלים או כלל לא קיימים בשפה העברית/הערבית, מודעותם הפונטית-פונולוגית של תלמידינו הינה חיונית לרכישת השפה השנייה. עלינו כמורים לפתח ככל הניתן את המודעות הפונטית והפונולוגית של תלמידינו על ידי פעילויות רב-חושיות ומגוון חוויות שיאפשרו להם למידה משמעותית שתיכרך בזיכרונם. על ידי העלאת המודעות הפונולוגית של תלמידינו אנו מאפשרים להם נחיתה רכה יותר בשפה הזרה.

iPad הינו כלי נהדר המאפשר למידה רב-חושית היות והוא משלב ויזואליות, שמיעה, מישוש וקינסתטיות. לפניכם שתי אפליקציות נהדרות הקשורות לפונטיקה ופונולוגיה שיאפשרו לתלמידנו למידה חווייתית שתקל על למידת השפה הזרה וכמו כן תאפשר להם קריאה שוטפת בעתיד.

BC Song App  הינה אפליקציה בנושא מודעות פונטית המאפשרת לתלמידים ללמוד את אותיות האלפבית וצלילם בעזרת שיר הABC  המפורסם. האפליקציה מעלה את מודעותם הפונטית של התלמידים כלפיי האותיות בעזרת הייחודיות שלה על-ידי מגוון פעילויות בנושא, כגון, צביעת האותיות ושמיעת צלילם, התאמת האותיות על פי צלילם וכו'. 



  Word Family Appמאפשרת לתלמידים ליצור מילים על ידי גרירה בעזרת משפחות צלילים שונות המרכיבות מילים רבות באנגלית, למשל  .bat, cat, rat, hat- /at/ האפליקציה מעלה את מודעותם הפונולוגית של התלמידים בעזרת ייחודיותה של משחקים צבעוניים ומבדרים.






                   
BC Song App
Word Family App











כתיבה: מעיין שם טוב ואורטל פראנק במסגרת קורס הוראה ולמידה ניידת, סטודנטיות שנה ג' החוג לאנגלית



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה