יום שישי, 1 באוגוסט 2014

i-nigma QR Code - מידע בקליק אחד

 
i-nigma QR Code אפליקציה יעילה ומהירה לקריאת בר-קודים  קלאסים ומודרנים  מסוג QR-code . דרך אפליקציה זו ניתן לקרוא ולסרוק במהירות קוד QR, בין אם זה מודפס או על מסך, ולקבל  שירותים ומידע מקודד בתחומים רבים ובמקומות שונים, מידע כגון הודעות, מספרים, קישורים וכו ,קיימות מספר אפליקציות נוספות שפועלות על אותו עיקרון  אך i-nigma QR Code  היא לדעתנו המומלצת ביותר לשימוש.

ניתן לשלב אפליקציה זו בתחומי דעת שונים : ספרות, מדעים, מתמטיקה ועוד.  בעזרת  i-nigma QR Code המורה יכול לתכנן משימות לימודיות עשירות המקדמות את הלמידה המשמעותית בקרב תלמידים, המעודדות חקירה , חיפוש עצמי, אחריות ללמידה, סקרנות ועוד ,בעזרת אפליקציה זו ניתן  לתכנן שיעורים חוץ כיתתיים מרשימים, משימות מתוקשבות  שמתאפשר בהן סקירת בר-קודים דרך המסך .

אפליקציה זו תוכל להוות כשיטה מתקדמת וחדשנית במתן הערכה לתלמידים, באפשרות המורה  לקודד פתרונות למשימה כלשהי ובכך להעניק הזדמנות לתמידים להעריך את ביצועיהם באופן עצמאי .

הינה סרטון הדרכה למורים, לתלמידים ולכל אחד מעוניין לקבל מידע אודות אפליקציה זו .

כתיבה: עביר וחנין אבדאח , במסגרת הקורס הוראה ולמידה ניידת

מתמטיקה בכיף עם Splash Math App


Splash math אפליקציה חינמית שמתבססת על משחקים מתמטיים שונים שבעזרתם ניתן לתרגל  באווירה כיפית מגוון תכנים מתמטיים (אלגברה, גיאומטריה, חקר נתונים וכו') המשחקים הינם בדרגות קושי ורמות חשיבה שונות,  אפליקציה זו מיועדת בעיקר לגלאים מ- 6  עד 11 השימוש בה נוח, קל ואינו דורש הדרכה או ניסיון קודם .

מדוע מומלץ לשלב אפליקציית Splash math   בחינוך?

לאחר שהתנסינו באפליקציה זו ונחשפנו לכמה משחקים שחלק מהם מוצג בסרטון זה, ניתן לומר כי שילובה  בבית הספר מהווה יתרון רב בהשגת מטרות לימודיות וחברתיות חשובות, מטרות כגון פיתוח כושר החשיבה, היצירה והלימוד העצמי, עידוד צמיחה אישית ומעורבות חברתית .

האפליקציה מורכבת מפרקים שונים כל פרק מהווה תוכן מסוים שמכיל המון משחקים המדורגים לפי רמות הקושי , דבר זה יכול להעניק הזדמנות שווה לכל התלמידים בכיתה, לתרגל תכנים מתמטיים מסוגים שונים באווירה כיפית, מעודדת שמעלה את רמת המוטיבציה ללמידה במיוחד בקרב תלמידים מתקשים במתמטיקה, התמונות, הצבעים הצלילים, החיזוקים והמשוב המיידי כל זה עשוי לעורר אצלם סקרנות ורצון לתרגל עוד ועוד, במקביל לכך החשיפה ל- Splash math   עשויה לאתגר ולהעשיר גם תלמידים עתירי כישרון במתמטיקה וזה על ידי בחירת משחקים מקטגוריית המשחקים המיועדים לשכבות גיל יותר גבוהות .

אפליקציה זו מחזקת ומקדמת את הלמידה השיתופית ומפתחת אצל הלומדים מיומנויות חברתיות חשובות וזה על ידי האופציה בבחירת שותף או מתחרה למשחק כלשהו .


כתיבה: חנין ועביר אבדאח סטודנטיות שנה ג', במסגרת הקורס הוראה ולמידה ניידת

תכירו את הדבורה שעוזרת ללמוד אנגלית

 
השפה האנגלית הינה שפה ששונה במהותה מהשפה העברית. עבור חלק מהאותיות יש יותר מצליל אחד וגם צירופים שונים של אותיות מייצר צליל שונה לחלוטין מכל אות בנפרד, ועל כן תרגול השפה ברמה של אותיות, מילים ומשפטים הינו הכרחי וקריטי בשלבים הראשונים של רכישת השפה, על אחת כמה וכמה תרגול קריאה ברמה של סיפור על מנת לאפשר לתלמידינו רכישה מלאה ומדויקת .יתרה מכך ,כללי הדקדוק באנגלית שונים בתכליתם מהשפה העברית, להלן כמה דוגמאות:

§         בעברית יש שמות גוף גם זכר ונקבה וגם יחיד וגם רבים לעומת זאת באנגלית השם גוף you מתייחס גם לזכר ולנקבה וגם ליחיד וגם רבים.
§         באנגלית יש את הזמן של present simple שבעברית אין לו מקביל. 
§         באנגלית יש את הפועל עזר be שאין לו מקביל בעברית.
הדוגמאות לעיל הן העיקר דוגמאות שתלמידי בתי הספר היסודי ייתקלו בהן, רשימת ההבדלים בין השפות הינה ארוכה ואני הזכרתי את המהותיים שביניהם הרלוונטיים לרמה של בית ספר יסודי. ולכן, על מנת לתרגל את השפה בצורה מלאה וגם שממחישה שימוש יומי ומאפשרת ביצוע טעויות ובגירה עצמית.
בחרנו את האפליקציה: Articulation Station-little bee speech  
בלינק ניתן למצוא:
1.     חוות דעת אודות האפליקציה.
2.     הסבר מקיף בגין האפליקציה, השימוש בה ומגוון הפעילויות השונות שיש בה.
3.     את מגוון האפליקציות מהסדרה של LITTLE BEE SPEECH/
4.     מגוון של שאלות ותשובות שנותנות מענה והסבר על האפליקציה במקרה של תקלה או חוסר הבנה של אחת הפונקציות באפליקציה.
להלן סרטוני הסבר.
האפליקציה מאפשרת תרגול השפה ברמה של מילה משפט וגם סיפור, מה שמאפשר יישום כללי השפה בהדרגתיות, בהתאם לשכבה ולאמה של כל תלמיד , בו בזמן יש אופציה לבדק עצמי וגם לימוד מהנה וסביבה נעימה. האפליקציה צבעונית בצורה שמעוררת חשק ללמוד. 
האפליקציה מאפשרת למידה אינדיבידואלית וגם למידה בקבוצות עד 6 תלמידים בעל קבוצה.  הסיפורים עשירים בתמונות, ומחולקים בהתאם לרמות. בנוסף יש אפשרות להקלטה של הסיפורים. 

כתיבה: פידא ג. אבו פריח, ביאן זועבי, שרי דינטו און





יום חמישי, 31 ביולי 2014

אוצר מילים הוא אוצר - והנה דרך לנהל זאת


"Without grammar very little can be conveyed without vocabulary nothing can be conveyed."  David Wilkins

לכל חפץ, לכל רגש, לכל פעולה ישנה מילה. בנוסף, אוצר מילים הוא אינו רק אוסף של מילים בודדות, אוצר מילים הוא גם צירופי מילים, ביטויים וכדומה. לכן, חשיבותו של אוצר מילים הינו מובן מאליו,  ללא אוצר מילים לא נוכל לתקשר. ככל שאוצר המילים יהיה רחב יותר כך נוכל לתקשר בצורה יותר נכונה ושוטפת.

רכישת אוצר מילים יכולה להתרחש בכמה דרכים, דרך אחת היא למידה מקרית היא נעשית כאשר תלמידים לומדים אוצר מילים בצורה לא מודעת למשל מחשיפה מקרית לשירים, לסרטים וכדומה. דרך שנייה היא למידה מכוונת היא נעשית כאשר תלמידים לומדים אוצר מילים  בצורה מודעת ולמען מטרה.

כשאנו לומדים או מלמדים  אוצר מילים חדש עלינו לשים לב לשלושה דברים, שימוש (use), משמעות (meaning) וצורה (form). לימוד אוצר מילים בחטיבת ביניים  שונה מלימוד אוצר מילים בבית ספר יסודי. בעוד בבית ספר יסודי אנחנו נקדיש שיעורים שלמים להצגת ותרגול אוצר מילים, בחטיבת ביניים לא נוכל להקדיש את אותה כמות זמן. לכן ישנן אסטרטגיות שונות לרכישת אוצר מילים כמו מחברת אוצר מילים (vocabulary notebook).

ניהול מחברת אוצר מילים היא מעין מילון אישי של התלמיד. התלמיד כותב במחברת את אוצר המילים החדש ביחד עם המשמעות השימוש ושאר המידע שחשוב בידיעת אוצר מילים זה. במחקר של Walter & Bozkurt (2009) ניתן לראות את היעילות והתרומה של אסטרטגיה זו ברכישת אוצר מילים.
האפליקציה MyWordBook2 היא יישום אינטראקטיבי לניהול מחברת אוצר מילים, אפליקציה זו מאפשרת למידה ותרגול של אוצר מילים. לכל מילה ישנה כרטיסיה אשר כוללת, פירוש, תמונה, קול משפט לדוגמה ואפשרות להוסיף פירוש בשפת האם של התלמיד. ניתן גם לערוך מבחנים על אוצר מילים שנלמד. התלמיד יכול לבחור את כמות וסוג השאלות במבחן. היישום נותן חבילה של מילים לשלוש רמות שונות, הוספת חבילה של מילים כרוכה בתשלום. אך, היתרון המשמעותי של האפליקציה היא האפשרות להוסיף אוצר מילים חדש. כך התלמיד יוצר כרטיסיה חדשה לכל מילה, ביטוי, צירוף מילים וכדומה כרצונו עם תמונות, קול, פירוש וכל מידע נוסף שחשוב לידיעת אוצר המילים החדש. בנוסף, התלמיד  יכול לשתף את אוצר המילים שלו ברשתות החברתיות כמו Facebook  ולסכרן אותם  יחד עם אוצר המלים של חבריו. בסרטון הבא ניתן לראות הדגמה קצרה לאפליקציה.  

כתיבה: שרי דינטו- און, ביאן זועבי, פידא אבו פריח, תלמידות שנה ג' החוג לאנגלית

Skitch App יכול לאפשר שפע של פעילויות מעניינות

  בתור מורות לעתיד ובוגרות הוראה אנחנו מכירות היטב את החשיבות של למידה חוויתית ושל למידה פעילה. ברצוננו לספר לכם על  אפליקציה מעניינת, מסקרנת, וחוויתית בשם Skitch שהתלמיד בה פעיל והלמידה בעזרתה היא שונה.

הלוגו החדש של האפליקציה
הנה לכם סרטון קצר על בעזרת אפליקציית Skitch"" ניתן להשתמש בתמונות, דפי אינטרנט, צורות, מפות, סימנים,חיצים ועוד , כדי להדגיש מידע או חלקים בטקסט החיוניים לנושא שנלמד בכיתה. למשל: ניתן ללמד שיעור במדעים בנושא: חלקי הפרח , ולבקש מהתלמיד בעזרת רישום חיצים  לשיים את חלקי הפרח , דוגמא נוספת לשימוש באפליקציה זו היא בשיעור גיאוגרפיה, בעזרת החיצים יכול המורה ללמד על אזורים שונים בעולם ועל אתרים ספציפיים במדינה כלשהי, למשל מגדל אייפל והלובר בפריז.

הלמידה יכולה להתבצע בקבוצות או פרטנית , ניתן להשתמש באפליקציה זו כדי ללמוד דברים חדשים בכל מיני נושאים, או לעורר ידע קודם של התלמידים וכך התלמיד יהיה פעיל והלמידה תהיה חווייתית יותר .

כתיבה :לוזאן מקלדה וליאלי דרובי במסגרת הקורס: הוראה ולמידה ניידת .




אפשר בקלות "להחיות שיעור"... עם Prezi


 Prezi, הינה אפליקציה המאפשרת יצירת מצגות בצורה סיפורית ומעניינת למחשב ול- iPad. האפליקציה מבוססת ענן. האפליקציה פועלת על מכשירי
ה-
. iPad מסך המגע מאפשר למצות את מלוא תכונותיה ויכולותיה ליצור מצגות ב-3D. להגדיל, להזיז להתקדם ל-"שקופיות" הבאות בצורה נגישה ונוחה יותר.
Prezi מאפשרת לצאת כביכול מהמרחב הדו-מימדי המרובע של תכונות ליצירת מצגות שהעיקרית והמוכרת ביניהן היא ה-power point.
שילוב האפליקציה במערכת החינוך, האפליקציה מאפשרת להעיר לחיים שיעורים אשר בנויים בצורה פרונטאלית או/ו על ידי מצגת אפורה ומשעממת.
ניתן להשתמש באפליקציית prezi במערכת החינוך במספר דרכים:
  1. המורים והתלמידים יכולים לשתף פעולה במצגות עם מספר משתמשים, כאשר יש גישה לכל המשתמשים לערוך את המצגת.
  2. האפליקציה מאפשר לבנות ולהציג מידע בסגנונות למידה שונים. כגון: שמיעתית, תנועתית, חזותית.
  3. prezi מאפשרת למשתמשים להתמקד בחלק קטן בתוך השקופית, להגדיל אותו, לסובב אותו, לערוך אותו ולקבל מידע. בנוסף, מאפשרת להוסיף קטעי ווידיאו, תמונות טקסטים ואפילו תקשורת עם מצגות אחרות.   
יתרונות האפליקציה הם:
  1. המצגות הנוצרות ע"י שימוש באפליקציה מעניינות, צבעוניות ומסקרנות, הצופה אינו יודע לאן המצגת תיקח אותו בתוכה ולכן נשאר מרותק למסך בזמן הרצתה.
  2. האפליקציה מאפשרת הוספת סרטונים, תמונות וקישורים ישירים לאינטרנט בצורה חלקה ונוחה.
  3. ממשק ההנפשות עשיר ומגוון ומאפשר בניית מצגת יצירתית ובלתי נשכחת.
החסרונות העיקריים של האפליקציה נובעים משימוש לא נכון בה ועיקרם:
  1. ממשק האפליקציה הינו גמיש מאוד ועלול לגרום בשימוש לא מפוקח לגירוי חזותי מופרז המוביל לסחרחורת ובלבול.
  2. המבחר באפשרויות העיצוב גופן וצבע הוא קטן לעומת ה- power point


כתיבה: חן זמירי, סטודנטית שנה ג', האקדמית גורדון

מחפשים את המטמון עם אפליקציית Treasure Hit


אחת האמירות הרווחות בשנתיים האחרונות במשרד החינוך היא קידום למידה משמעותית. למידה משמעותית  היא למידה המבוססת על הבנה ויכולת יישום הנלמד בפתרון בעיות ובבעיות חשיבה שונות. זו למידה פעילה, בה התלמיד בונה את הידע תוך הכוונה וניסיון פעיל בשטח.
התהליך של למידה משמעותית מעניק לתלמידים תחושת צמיחה וערך מסוגלות, הצלחה ומימוש אישי, ולפתחם כאנשים פעילים המשתלבים בחברה ותורמים לה.
אחת האפליקציות שניתן בעזרתן לחוות למידה משמעותית היא treasure hit  האפליקציה מאפשרת חיבור  לחיים המודרניים בכך שהתלמידים נחשפים לשימוש בטכנולוגיה מתקדמת.
בהתאם לאפליקציה וללמידה המשמעותית ישנה השתלבות לחיים המודרניים, ויכולת לשיתוף פעיל בקבוצה, יכולת תקשורת טובה ויכולת הצגה אפקטיבית. כמו כן ישנם אתגרים רבים למתמודדים ומכיוון שהמתמודדים מבצעים את המשימות יחדיו ישנה למידה משמעותית .
במהלך המשחק ישנו צורך לזהות תחנות בעזרת רמזים שיוצגו למתמודדים ואליהם להגיע פיזית ליעד. בכל תחנה תוצגנה משימות שהשלמתן היא תנאי לקבלת רמזים לתחנה הבאה. המשחק דומה מאוד לחפש את המטמון עם רמזים של תמונות אשר מקלים על המתמודדים בשטח. כשאר המתמודדים מגיעים ליעד ישנו בדיקה של ה Gps  האם הקבוצה הגיעה ליעד. בכל תחנה תוצגנה שאלות שונות אשר קשורות לאזור בו המתמודדים נמצאים.לדוגמא : אם המתמודדים נמצאים בהרצליה אז השאלות תהיינה על העיר הרצליה. כמו כן,עבודת צוות הינה חלק משמעותי במשימה ,ללא עבודת צוות ישנו קושי להגיע להישגים.  התלמידים נחשפים לשאלות אשר מותאמים לישוב\ אזור\עיר, אשר הם בוחרים ועל האזור הנבחר הם נשאלים.
הפעילות יכולה להתאים לתלמידים בשעות הפנייה כחוויה לימודית וגם כן כלמידה משותפת בשיעורי מולדת כהכנה למבחן או כעבודה.

כתיבה: שני חייט, סטודנטית שנה ג', האקדמית גורדון