יום רביעי, 6 באוגוסט 2014

בדרך להגדרה מחדש של הפדגוגיה - S.A.M.R Model

 
CC:Dr. Ruben Puentedura
אחת השאלות המרכזיות המלוות אותי תמיד בבואי לבחון שימוש בטכנולוגיה בהוראה היא: מה הערך המוסף של הטכנולוגיה בהוראה? במה היא משפרת או מקדמת את תהליך ההוראה והלמידה? במה השימוש בטכנולוגיה משפר את כישורי הלומד? בעקבות כך,  התחברתי מאוד למודלS.A.M.R , אותו הגה ד"ר רובן פוונטדורה (Ruben R. Puentedura). המודל נותן ביטוי לרמות השונות של שילוב טכנולוגיה בהוראה - מהשלב הבסיסי בו הטכנולוגיה היא 'העתק' של הפעולות המתבצעות ללא טכנולוגיה, עד לשלב המתקדם בו שילוב הטכנולוגיה מגדירה מחדש את הפדגוגיה. המודל בנוי כתסוויג המתאר את רמות השימוש הפדגוגי בטכנולוגיה.

נשאלת השאלה האם נכון להשתמש בטכנולוגיה כלשהי או באפליקציה כלשהי אם היא נותנת מענה רק לשלב הבסיסי, הניתן לביצוע גם ללא אמצעים טכנולוגיים? טענתי היא, כי שימוש מושכל של מורה בטכנולוגיה תוך קבלת החלטה על סמך הבנה ושיקול דעת צריכה להיעשות על סמך הבנה של תרומת הטכנולוגיה לשיעור, ללומד ולתהליך הלמידה. 

מורה שמתכנן לקיים שיעור המשלב אפליקציה זו או אחרת מומלץ כי יבחן אותם על פי מודל זה אשר יאיר את מטרת ההוראה.

להלן קישור להדגמה אינטראקטיבית של המודל. הקלקה על כל ממד בטבלה מדגימה רמה באופן מפורט. אח"כ מומלץ לצפות בסרטון קצר המציג את המודל באופן ויזואלי המכיל דוגמאות. במידה ותרצו להרחיב את ידיעותיכם עוד, תוכלו לצפות בד"ר פוונטדורה עצמו המסביר על מודל S.A.M.R (בקצרה), קישור נוסף עוסק בהלימה בין מודל TPCK לבין מודל S.A.M.R
 ארבעת רמות מודל S.A.M.R


 


S 

Substitution  החלפה/ המרה

רמה זו הינה הבסיסית ביותר, בה הטכנולוגיה משמשת לביצוע מטלה שניתן היה לקיימה גם ללא הטכנולוגיה. אין בשימוש בטכנולוגיה ברמה זו ערך מוסף. לדוגמה: כתיבת פתקיות באפליקציה – מקביל לכתיבת פתקיות על דף נייר.

A

Augmentation      הרחבה

רמה גבוהה יותר, עם זאת עדיין אין השפעה על הפדגוגיה. כאן מדובר על הרחבה. הטכנולוגיה משמשת כהרחבת הקיים, בדגש על שיפור פונקציונלי של המשימה הפדגוגית. לדוגמה: שימוש באפשרות חיפוש מהיר על גבי מסמך כלשהו.

M

Modification         שינוי

רמה זו בתסוויג מדגישה את השינוי הפדגוגי. לא מדובר עוד על הטכנולוגיה ככלי המייעל את פונקציונליות המשימות, אלא על טכנולוגיה המאפשרת שינוי ועיצוב מחדש של משימות. לדוגמה: היכולת להוסיף הערות במסמך שיתופי ולמשב את עבודת התלמיד, תוך כדי הדדיות בין המורה לתלמיד ו/או קבוצת תלמידים.

R

Redefinition         הגדרה מחדש

הטכנולוגיה ברמה זו מאפשרת יצירה של מטלות חדשות, שבעבר לא יכלו להתבצע. זו הרמה הגבוהה ביותר של התסוויג אליה עלינו לשאוף. בעת פיתוח משימות בהן מגדירים מחדש את הפדגוגיה - לא רק התלמיד חווה תהליך של חקר, גם המורה המפתח את המשימה מפעיל שיקולי דעת רבים בעיצוב תהליך הלמידה.

דוגמה: תלמידים הלומדים תת נושא בצוותי- למידה משתפים פעולה כדי ליצור סרטון וידאו המשקף את נושא העל המוטמע באתר בית הספר.
כתיבה: לימור הררי, ראש תחום תקשוב, האקדמית גורדון

6 תגובות: