יום שני, 9 ביוני 2014

רעיונות לשימוש ב QR בהוראה


QR קוד הינו מעין ברקוד דו-ממדי, שבו מקודד מידע טקסטואלי בצורה גראפית-ויזואלית.
הקוד הומצא ביפן, בשנת 1994 על ידי "דנסו" (חברת בת של "קונצרן טויוטה"), כקוד לפענוח מהיר, ושימש תחילה לקידוד חלפים, לשם פענוח על ידי רובוטים בפסי ייצור. מאז נפוץ השימוש בקוד גם מעבר לתעשייה, בזכות היכולת המהירה להשגת מידע

i-nigma היא אפליקציה המשתמשת במצלמה של המכשיר הסלולארי על מנת לסרוק QR קוד. האפליקציה מפענחת את הקוד ומנתבת את המשתמש למידע שאותו הברקוד מכיל. הניתוב הינו לאתר אינטרנט, תמונה או טקסט.

ניתן לעשות שימוש יצירתי ביכולת של QR  במערכת החינוך.

מתוך המאמר, שימוש בקודים מסוג QR ופוטנציאל השימוש בהם בחינוך (לוונברג, 2011), עלו רעיונות לשילוב QR  בהוראה :

1) שיעור המשלב אסטרטגיה של  "חפש את המטמון" בו הילדים יתחלקו לקבוצות ויסרקו
בר-קודים אשר יפנו אותם לשאלות, קטעי מידע, סרטונים וכדומה. הדבר יאפשר שינוי אווירה ויגרום לחומר לעבור בצורה מעניינת ויעילה יותר.
סרקו את הברקוד וצפו בסרטון:


 2) במקצועות כגון תנ"ך, ספרות והיסטוריה אפשר להכניס בעזרת הקודים את הטקסטים לפלאפונים כך שהתלמידים יוכלו לגשת אליהם גם ללא הספר תנ"ך, לבסוף ניתן להוסיף שאלון קצר על החומר שנלמד בשיעור וכל תלמיד יענה וישלח את השאלון למורה דרך.  
כמו כן, ניתן לעשות שימוש בקוד כאשר יוצאים לטיול מסוים עם תלמידים במוזיאון או בגן חיות. להניח במקום קודים שונים שהתלמיד יסרקו ויוכלו לקבל מידע מסוים ולבצע משימות.

3) הדבקת קוד QR  על עטיפת ספרים בספריית בית הספר, כך שהקורא הפוטנציאלי יכול לקבל מידע נוסף, או אף הקראת פרק מתוך הספר באמצעות סריקת הקוד.

4) הדפסת קוד QR על דף עבודה ללימוד שפה זרה ובו קישור להקלטה של מילים קשות או הקראה של הדף.

5) קוד המקשר להקלטה של שיעור והטבעתו בלוח שנה התלוי בכיתה.


עולה כי ניתן ליצור אינספור פעילויות דידקטיות באמצעות קודי ה-QR. ניתן להוסיף קוד QR בספרים המכינים את בוגרי התארים לקראת מבחני השכלה. הקודים יובילו את הלומדים לסרטונים שונים ולמידע נוסף שיחדדו את התכנים התיאורטיים בספר ויעשירו את הלומדים במידע.

כתיבה: חן זמירי, סטודנטית שנה ג' האקדמית גורדון 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה