יום ראשון, 31 באוגוסט 2014

כתה הפוכה !!


שנה לימודית חדשה בפתח , חוזרים לבתי ספר עם ציוד חדש תיקים חדשים , אבל חוזרים לאותם כיתות אותו לוח כתיבה אותם שולחנות וכסאות ...יושבים ומקשבים למורה .

האם חשבתם להפוך את הכתה ולשנות סדר ?! הגיע הזמן  לשנות לא ?
כתה הפוכה Flip classroom !!

מה זה בעצם ?

"זה אופן עדכני של למידה משולבת טכנולוגיה (Blended learning) שילוב אמצעים טכנולוגיים עדכניים עם פדגוגיה כדי למנף את הלמידה בכיתה "(אברום ר. ועידית א. 2013).

בכתה ההפוכה התלמיד הופך ללומד פעיל יותר, לומד עצמאי אשר לומד את הרקע התיאורטי  של הנושא המרכזי בבית , המטרה מאחורי זה היא להוציא את הקטע הפרונטאלי מהשיעור על מנת לפנות זמן בשיעורים לפעילויות לימודיות שיעלו את רמת האינטראקציה בין המורה לתלמידים ובין התלמידים עצמם, וכך המורה יקדיש יותר זמן לתרגול החומר והעמקתו בדרכים שונים כיוון  שהתלמידים רכשו את החומר הבסיסי בלמידה עצמאית וזה מזכיר לנו הלמידה במוסדות אקדמיים גבוהים שהקורס מחולק להרצאה ותרגול , אך לפי השיטה זו מוותרים על החלק הפרונטלי לטובת חלק התרגול, לכן הכתה ההפוכה "מסמלת תפיסה בה הלמידה מתנהלת ברצף פעילות לומד בכל זמן ובכל מקום, והשיעור מהווה צומת ברצף זה, של הבהרה, העמקה, סיכום, פתיחה, הצגת תוצרים וכו'"  בתור מורים אתם יכולים לאמץ את השיטה בחלק מן השיעורים ולהפוך את הלמידה ללמידה חווייתית ושונה ! 

על מנת ליישם את התפיסה של הכתה ההפוכה צריך להפנות התלמידים למקורות מידע עדכניים ורלוונטיים לחומר הנלמד, הם יכולים לצפות בסרטונים  לימודיים שנמצאים בכל מיני אתרים שונים כמו Youtube , TED אשר אפשר למצוא בהם מגוון של סרטונים לימודיים ,בנוסף קורסרה מכיל קורסים מקוונים בכל מיני נושאים  Coursera  , וKHAN Academy  שעליו נדבר בהמשך  ועוד אתרים. או ליצור סרטונים מקוריים ולשתף התלמידים ,על ידי שימוש באפליקציות שמיועדות לכך כמו: ScreenChomp אפליקציה מדהימה ששימשה את מייסד האקדמיה של קהאן ביוטיוב, סרטונים בכל מיני תחומים אורך הסרט כעשר דקות לא יותר שמעבירים את החומר עם הסברים תמציתיים וברורים ,למעלה מ–3,300 סרטוני הרצאות  נמצאים ברשת באקדמית קהאן  והכל החל כשמייסד האקדמיה היה מעביר שיעורים לבני דודים מרחוק אז התחיל לתעד הסרטונים ולהפיץ ביוטיוב !!

האפליקציה מאפשרת שיתוף רעיונות באופן מקורי ,בעזרת ציורים , הקלטות ויצירת סרטוני הדרכה. המשתמש יכול לכתוב לצייר להסביר על לוח וירטואלי ובלחיצה על כפתור הקלטה הכל יתועד בסרטון וידאו .


בנוסף לכך ששימוש באפליקציה זו מעשיר את חווית הלימוד עבור התלמידים , האפליקציה גם תעזור להורים להסביר לילדים שלהם חומר שלא קלטו ולא הפנימו דרך צפייה יחד איתם בבית , כי קורה הרבה פעמים שהורים מנסים לעזור לילדים אך לא מבינים מה הכוונה בדיוק חסר "המתווך" שיסביר מה לא ברור ולזה יש מענה באפליקציית ScreenChomp שצופים בהסבר שלב אחרי שלב !

לחולל שינוי לא פשוט לאמץ שיטות חדשות בהוראה לפעמים מרתיע אותנו כמורים כי לא יכולים לחזות את התוצאות. תקחו את זה כאתגר ותהפכו את הכתה שלכם !!


כתיבה : חנין חוגיראת וטלי יושבייב, סטודנטיות שנה ג', האקדמית גורדון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה